Asparuh: “Een vriend van mij heeft ons bij elkaar gebracht en hij zei ‘ik heb een restaurant en ik heb bier, waarom doen we dat niet samen?’ en zo is eigenlijk Asperius ontstaan“.

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij Asperius.

Zouden jullie jezelf kunnen voorstellen?
Ja, ik ben Asparuh en ik kom uit Bulgarije. Ik woon bijna dertig jaar in Nederland en ben getrouwd met een Nederlandse vrouw. Ik woon in Enschede en ik brouw bier in Amsterdam, dus ik kom twee à drie keer per week hier naartoe.

Hoe is die link gekomen? Van Enschede naar Amsterdam?
Ik brouw al bijna tien jaar. Een vriend van mij heeft ons bij elkaar gebracht en hij zei ‘ik heb een restaurant en ik heb bier, waarom doen we dat niet samen?’ en zo is eigenlijk Asperius ontstaan.

Waar komt de naam van de brouwerij vandaan?
Asperius komt eigenlijk van mijn naam; Asparuh. Asperius is namelijk de Kiltse variant van de naam.

En hoe is het logo tot stand gekomen?
Het is het oudste logo van Bulgarije zeg maar. Het is het meest typische Bulgaarse symbool. Als je zoiets ziet ergens, heeft het met Bulgarije te maken. Daarom hebben we dit gekozen.

Hoelang zitten jullie hier al?
De brouwerij zit hier vanaf 2018. Toen zijn we samen begonnen met het opstarten van de Brouwerij Asperius. Hiervoor was het nog geen brouwerij. Wij hebben allerlei spullen gekocht, zoals de machines.

Hoeveel hectoliter brouwen jullie?
Dit is ongeveer 2000 liter. Wij verkopen op dit moment ongeveer 1000 liter.

En gaan jullie nog op zoek naar een manier om die andere 1000 liter ook weg te kunnen zetten?
Ja, we willen eigenlijk graag met Kerst verkopen aan de horeca. We verkopen ongeveer 20% tot 30% in de slijterij. De rest is hier.

Nemen jullie iets mee van jullie Bulgaarse roots bij het bierbrouwen hier?
Nee. In Bulgarije is bier niet de drank die het meest wordt gedronken. Ik heb hier alles geleerd.

Kun je iets vertellen over jullie Hell Yes bier?
Ja, het is eigenlijk Gilles export. Het is een recept van Gilles, maar die van ons is iets hoppiger en ongefilterd. Die van Gilles is heel helder en licht. Die van ons is iets gevulder. Het is voor ons het meest verkochte bier. Omdat hij 5% alcohol bevat is hij heel doordrinkbaar.

Jullie zijn de eersten hier in Nederland die dit bier maken. Hoe ben je erop gekomen om de Helles te brouwen?
Ik had het geprobeerd en het was hartstikke lekker. Iedereen vond het lekker en sindsdien ben ik dit bier aan het brouwen. Het is een heel toegankelijk en doordrinkbaar bier.

Hoe zijn jullie op de naam gekomen?
De namen worden hier bedacht, meestal door Niko en vrienden van hem. Die aparte namen worden hier bedacht, in Amsterdam. Ik ben daar niet zo goed in.

Wanneer kun je dit bier het beste drinken?
In de zomer, maar je kunt hem nu natuurlijk ook drinken. Je kunt hem beter drinken als eerste bier van de avond, aangezien hij 5% alcohol bevat.

Als je nu een bier ontwikkeld, schrijf je het uit en gaat het meteen goed of ben je echt aan het proberen?
De laatste tijd gaat het meestal wel in één keer goed. Vroeger moesten we altijd proberen natuurlijk.

En heb je nog een bier dat je heel graag zou willen brouwen?
Ik kan natuurlijk ook een ander soort bier brouwen, maar die we brouwen worden hier in Amsterdam zo goed verkocht. Bij ons in Twente bijvoorbeeld is een Tripel Saison veel populairder dan hier in Amsterdam.

En wat is het beste bier dat je ooit hebt gedronken?
NEIPA, New England IPA. 

Bekijk hier hun website: Brouwerij Asperius

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 10: Het verhaal van brouwerij Bluswater

Bob: "Zoals je natuurlijk weet bestaat bier voor het grootste gedeelte uit water. Wij blussen…
Flesvandeweek

WEEK 31: Het verhaal van de IPA

Roland over zijn India Pale Ale (IPA): “Maar dit is dus een old skool IPA,…
Flesvandeweek

WEEK 44: Het verhaal van Brouwerij Eanske

Oscar: ‘’Ik probeer altijd dingen te doen die niet iedereen doet.’’ Centraal in onze blog:…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen