Bastiaan & Hidde: ‘Het bier moet voor ons goed zijn, als je naar een slijter gaat moet je natuurlijk je eigen bier willen kopen’

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij De Heuzen over hun Tripel bier!

Zouden jullie jezelf voor kunnen stellen?
Ja, ik ben Bastiaan. Ik kom uit Hengelo, ben 43 jaar oud en heb samen met Hidde sinds één jaar de Heuzen. Ik ben daarvóór eigenlijk altijd al met bier bezig geweest en heb er altijd al een passie voor gehad. Het is ooit begonnen met een Vaderdag pakket waarmee je zelf bier kon maken en dat vond ik gewoon erg leuk om te doen.

En ik ben Hidde Heutink. We zijn oud collega’s van elkaar. We werken allebei in de ICT en doen de brouwerij ernaast. We hebben ooit een workshop gehad voor bierbrouwen en toen dachten we ‘dat kunnen wij ook. Dat kunnen we misschien zelfs beter’. We vonden het ook gewoon heel leuk om met mensen over bier te praten en een soort glinstering in de ogen van deze mensen te zien. Vanuit daar zijn we dus de Heuzen gestart en hebben we ervoor gekozen om naast het brouwen ook workshops te geven om onze kennis over te dragen. In verband met Corona zijn we eerst gaan brouwen, maar hebben we er wel een element bij toegevoegd om deze kennis over te kunnen dragen. We hebben op de etiketten van onze flessen een QR-code toegevoegd die je doorverwijst naar onze website. Daar is een procesfilm te vinden die is opgenomen bij onze ketels. Zo komen mensen erachter hoe het bier gebrouwen is én zijn er per bier wat weetjes te vinden. Nu mogen we gelukkig weer workshops houden en kunnen we met onze brouwinstallaties bij mensen thuis weer samen bier gaan brouwen.

Gaan jullie dan met de mensen een recept ontwikkelen of brouwen jullie alleen jullie eigen bieren?
Dat is afhankelijk van het thema. Je hebt natuurlijk bedrijven die een bepaalde bedrijfskracht uit willen stralen. Dan maken we bijvoorbeeld een tripel. Andere mensen willen juist wat meer samenwerken, dan kun je beter een fruitige IPA maken. Zo kunnen we lekker variëren.

Kunnen jullie uitleggen hoe jullie precies werken?
Ja, we hebben onze tripel iets van dertig keer gebrouwen vóórdat we hem echt goed vonden. Elke keer probeerden we het een beetje te finetunen. Op een gegeven moment zeg je dan ‘dit is het’, maar dan hebben wij een recept vanuit onze proefbrouwerij met ongeveer twintig tot vijfentwintig liter. Dan gaan we naar Ruud, onze huurbrouwer, en geven we aan dat het naar duizend liter opgeschaald moet worden. We kijken samen hoe we daar een invulling aan gaan geven, plannen daarna een dag en gaan we het samen brouwen.

Als mensen bij jullie een workshop willen boeken, kunnen ze dan op jullie website terecht?
Ja, mensen kunnen zich gewoon aanmelden. We adviseren om vanaf zeven tot acht mensen te boeken. Dan zit je leuk en kun je met twee ketels brouwen. Je kunt ook brouwen met drie of vier mensen, maar dan sta je met z’n allen om één keteltje heen en heb je net niet die sfeer die je met elkaar wil hebben. Het liefst maximaal ongeveer twintig, zodat wij het met z’n tweeën ook nog aankunnen.

Hoe lang geleden hebben jullie het plan bedacht om samen te gaan brouwen?
Tweeëneenhalf jaar geleden ongeveer. Dat begon echt met dat Vaderdag cadeau, die brouw-set. Die nam ik, Bastiaan, mee naar kantoor en Hidde werkte daar. Toen hebben we samen even een biertje gedaan en waren we allebei erg enthousiast. We vonden dan ook eigenlijk dat we samen een brouwerij moesten beginnen. We wilden toch nog wel iets naast ons werk doen. Samen hebben we dan ook besloten om gewoon te starten en begonnen we met de Heuzen.

Hoe is de naam ‘de Heuzen’ ontstaan?
Dat is eigenlijk een samenvoeging van onze achternamen: Heutink en Kroezen. De Heuzen lijkt ook op ‘geuzen’, dus een beetje een geuzennaam. Het bekt ook makkelijk en we vinden het een stoere naam voor het bier. Iedereen zegt ‘Heuzenbier’ en dat klinkt ook lekker. Zo is dat gelopen.

Hoeveel batches brouwen jullie in de maand?
We proberen één batch, dus duizend liter, in totaal per maand weg te zetten. We zijn nu een jaar bezig en we zitten in een tiental horecazaken en in dertig tot vijfendertig slijters in de regio. Ook hebben we een grote webshop in Maastricht en zo zijn we langzaam aan het groeien. Dat mag van ons ook op een tempo dat we acceptabel vinden. We hoeven niet per se binnen één jaar Heineken te zijn.

Wat is echt jullie paradepaardje als jullie er eentje moeten kiezen?
De tripel. Die is ook in 2020 op Untappd één van de beste bieren geweest in de regio. De eerste batch daarvan was na drie weken helemaal weg. Die ging echt als een gek. Hier zijn we dan ook dik anderhalf jaar mee bezig geweest. We wilden dat de eerste perfect zou zijn en dan kun je op een gegeven moment ook sneller brouwen. Dan weet je wat mensen willen en dan gaat het ook wat makkelijker.

Zouden jullie de tripel kunnen omschrijven?
Het is een doordrinkbare en kruidige tripel van 9,1%. Je proeft er zeker tonen van banaan in. We zouden hem vooral drinken bij een biefstuk of andere vleesgerechten. Hij is niet heel hoog in koolzuur en het lekkerst om te drinken op 7 à 8 graden.

En hoeveel tijd zijn jullie er nu mee kwijt?
Aangezien we het er natuurlijk bij doen denken we ongeveer anderhalf à twee dagen. Als we dan gaan brouwen komt er nog een dag bij. We werken er allebei nog vijftig uur naast, dus we zijn wel druk. Dat maakt het echter niet minder leuk, want het geeft je ook weer nieuwe energie. Dit is gewoon echt een hobby waar we leuke dingen mee kunnen doen.

Is het ontwikkelen en het brouwen voor elk bier hetzelfde of zitten daar verschillen tussen?
Daar zitten wel verschillen tussen. Het is echt de vraag wat je wil. Je moet je moutschema’s bedenken, bepalen hoe droog je je bier wil hebben, welke kleur het moet zijn en welke smaken je wil gebruiken. Als je een donker bier gaat brouwen kom je al snel uit bij een karamelmout of zelfs nog donkerder. Voor een Weizener moet je weer met tarwe gaan spelen. Je gaat gewoon experimenteren en bedenken wat je lekker vindt. Het moet voor ons goed zijn en we moeten er vertrouwen in hebben. Als je naar een slijter gaat, moet je natuurlijk je eigen bier willen kopen.

Is het brouwen al rendabel voor jullie?
Nee, maar dat verwachten we ook niet. De bedoeling is dat we binnen vijf jaar goede cijfers kunnen draaien. Als je dat lukt als een startup in deze omgeving dan is dat prima. Dat gaat zeker lukken voor ons. We verwachten aan het eind van de zomer in de groene cijfers te zitten.

Jullie hebben ook merchandise zien we.
Ja, we hebben viltjes en glazen in de verkoop en shirtjes hebben we gewoon als reclame.

Dan hebben we nog een die we standaard stellen aan alle brouwers; wat is het lekkerste biertje dat jullie ooit gedronken hebben?
Gouden Carolus Tripel. Ja, dat is wel een klassieker.

Bekijk hier hun website: Brouwerij De Heuzen

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 33: Het verhaal van de Gouden Bocht

Kristian over de Gouden Bocht: “het is een bier van 9%, het is een beetje…
Flesvandeweek

WEEK 34: Het verhaal van brouwerij Breugem

Patrick over zijn succes: “De Dutch beer challenge en de Brussels beer challenge. Daar hebben…
Flesvandeweek

WEEK 32: Het verhaal van BUCK-BIER

Paul over zijn Tripel bier: “Om te beginnen het iets lager alcoholpercentage, de citrus ondertoon…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen