Martijn: “Door het meekijken met mijn vader besefte ik dat een speciaal bier ook van mij kon zijn”

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij Eggens! 

Zou je jezelf kunnen voorstellen?
Ja, tuurlijk. Ik ben Martijn Eggens en ik ben 31 jaar oud. Ik ben geboren in Emmen en opgegroeid in Borger. Dat is een plaatjes in Drenthe. Ik woonde sinds 2013 in Groningen voor mijn werk, maar ben toevallig een paar maanden geleden verhuist. Ik woon nu weer in Drenthe. Ik ben nu zo’n acht of negen jaar met bier bezig. Dat is best wel lang. Het was vooral eerst kleinschalig, maar sinds kort is het wat groter geworden.

Waarom ben je begonnen met bierbrouwen?
Mijn vader is één van de oprichters van Maallust. Dat is inmiddels tien jaar geleden. Dan kom je voor het eerst in aanraking met bier, althans met speciaal bieren op die manier. Daar heb ik wel eens meegekeken en dingen gevolgd. Je bent familie en woont dan nog in hetzelfde huis, dus dan is dat ook wat makkelijker allemaal. Mijn eerste dopjes en flesjes kreeg ik ook van Maallust. Dat was eigenlijk het eerste moment dat ik besefte dat zo’n speciaal bier ook van mij kon zijn. Toen ben ik eerst thuis gaan brouwen en kocht ik zo’n setje met van die stroop. Dan doe je dat een paar keer en daarna wordt het wel genoeg. Toen ben ik zelf echt begonnen met brouwen en heb ik een ketel gekocht. Ik brouwde toen op een gegeven moment drie keer in de week thuis. Toen had ik ook overal van die vergissingsvaten staan, want je blijft maar dingen uittesten. Dat vond ik heel erg leuk, maar op een gegeven moment wil je er ook de markt mee op kunnen. Ik was eerst accountmanager bij Imperial Tobacco en daar hebben we het heel veel over kwaliteit gehad. Ze deden daar ook erg hun best om de kwaliteit goed te houden. Daardoor heb ik voor mezelf ook vrij snel besloten dat ik niet in kleine badges kon blijven brouwen, omdat ik juist wil voorkomen dat de kwaliteit gaat schommelen. Wanneer je iets uitbrengt en het de markt op gaat, wil je ook dat mensen het goed spul vinden. Vandaar ook de keuze om groter te gaan brouwen. Ik heb toen wel rondgekeken in de regio om erachter te komen waar dat kon en daarbij kwam Bax er eigenlijk uit als een partij die op redelijk volume zat en die ook ruimte over had. Ik kan hier drie keer in de maand sowieso wel brouwen, dus dat is zo’n zesduizend tot achtduizend liter. Dat gaat wel aardig.

Hoe lang zijn jullie al bezig?
We zijn inmiddels viereneenhalf jaar hier bezig. Ik ben dus thuis begonnen met brouwen en heb toen een Braumeister gekocht van 50 liter om mee te experimenteren. Dat ging eigenlijk best wel goed. Toen startte op een gegeven moment Bax zijn eigen brouwerij en daar ben ik crowdfunder van geworden. Ik heb daar toen een paar duizend euro ingelegd. Het was leuk om daaraan mee te helpen. Op een gegeven moment kom je er dan wat vaker en dan denk je ‘Weet je wat? Waarom zet ik mijn eigen recept niet om naar wat groters?’. Toen ben ik in gesprek gegaan om te kijken of we hier ook zelf konden gaan brouwen en daar was ruimte voor.

Jullie hebben ook mooie bussen buiten staan. Hoe doen jullie het met opslag?
Ja, we hebben een grote opslag. Eentje in Groningen en eentje in Borger. Daarin slaan we bier op, maar wel zo min mogelijk. We proberen namelijk zo strak mogelijk te plannen om ervoor te zorgen dat het bier zo vers mogelijk is. Er zit iets overloop in, maar we zorgen er wel voor dat de batch die een paar maanden daarvoor gebrouwen is bijna op is. Het is wel echt strak plannen, want je wil je producten wel vers houden.

En wat voor afzetkanalen hebben jullie?
Dat zijn voornamelijk slijters. Eigenlijk geen supermarkten, met soms hier en daar een uitzondering. Daarnaast de horeca nog vooral. Niet extreem veel horeca, maar we doen bijvoorbeeld onze fusten op afroep om te voorkomen dat we fusten extra hebben staan die niet vers of helemaal niet verkocht worden. Ik maak óf de keuze om het vers te verkopen óf gewoon helemaal niet. We groeien hard door en we zijn ook met een whisky infused bezig. Dat is wel heel erg tof. Daarnaast zijn we ook bezig bij twee andere brouwerijen. Onder andere Brouwdok. Daar zijn we onze grote flessen aan het maken. Dan vraag je je misschien af waarom we dat hier niet doen, maar dat komt omdat de afvullijn hier niet geschikt is voor deze grotere flessen. Omdat we de kwaliteit gelijk willen houden hebben we besloten dat we beter uit konden wijken naar Brouwdok voor de grote flessen zodat we ook zeker weten dat het goed gaat. 

En heb je de vormgeving allemaal zelf gedaan?
We hebben een ontwerper; Dimitri Jansma. Die ik ken van basketbal. De gemeenschappelijke passie is hier ook de basketbalclub. Hij maakt dan ook onze logo’s en designs. We hebben een lijn met specials en hij kan daar helemaal zijn ei in kwijt. Hij kan gewoon heel goed tekenen en hij maakt dan ook heel veel tekeningen in zijn vrije tijd. Hij heeft echt boeken vol en het is eigenlijk zonde dat we niks met die tekeningen doen. Hij maakt het allemaal, maar commercieel gezien kan hij het eigenlijk bijna niet kwijt. In de huidige biermarkt is het dan weer wel zo dat mensen het leuk vinden om, vooral met specials, een mooi blik of etiket te hebben. Dan gaan ze die bijvoorbeeld sparen of verzamelen. Hij maakt dan die ontwerpen daarvoor en daar heeft hij de vrije hand in. Het enige wat ik doe is hem vertellen wat de ingrediënten zijn, wat het alcoholpercentage is en wat er sowieso op moet. Af en toe vraag ik om een kleine aanpassing, maar voor de rest kom ik nergens aan.

Dan hebben we nog twee vragen die we altijd stellen; wat voor bier zou je nog heel graag een keer willen brouwen?
Hele goede vraag. We hebben natuurlijk al best wel veel soorten gebrouwen en hebben ook al veel stijlen geprobeerd te ontdekken. Ik zou nog wel naar de dikke Eisbock toe willen, maar dat heeft wel tijd nodig. Eerst wil ik graag dat de dingen waar we nu mee bezig zijn, zoals de Barrel Aged, allemaal goed gaan. Voorlopig nog geen andere dingen, maar we zijn wel bezig met het ophogen van de alcoholpercentages in sommige bieren. De Barrel Aged dus, een quadrupel, is normaal gesproken 10%. Daar hebben we 11% van gemaakt door een iets nadere moutstort, maar we zijn al aan het kijken of we dat niet naar 13% of 14% kunnen brengen voor de Barrel Aged lijn.

En wat is het beste bier dat je ooit gedronken hebt?
Dat is een lastige vraag. Ik denk dat ik van onszelf de nieuwste echt lekker vind, die van Guns ’n Roses. Ik vind vooral ook heel veel infused bieren heel erg lekker. Ik kan een whisky infused bier of een cognac infused bier zeker waarderen.

Bekijk hier hun website: Brouwerij Eggens

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 2: Het verhaal van De Gooische Bierbrouwerij

Guido: "Bier spijs combinaties vinden wij een mooi vertrekpunt van onze bieren! Al onze bieren…
Flesvandeweek

WEEK 37: Het verhaal van brouwerij Waallicht

"Het is een mooie creatie; geen biertje dat na één keer verveeld”. Centraal in onze…
Flesvandeweek

WEEK 42: Het verhaal van Brouwerij Kâld Kletske

Jordy: ‘Kâld Kletske betekent eigenlijk ‘koud biertje’ op z’n Fries.’ Centraal in onze blog: wekelijks een…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen