Frits: “Geen enkele brouwerij in Nederland doet het op de manier waarop wij het doen”.

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij Graansilo.

Zou je je kunnen voorstellen? Wie ben je en bij welke brouwerij zijn we?
Mijn naam is Frits Goesman en ik ben onderdeel van Graansilo Brouwerij uit Groningen. We zijn gestart in 2018 als grapje, maar dat is wel wat groter geworden.

Gaaf. Jullie zeggen ‘als grapje begonnen’, hoe ging dat?
De graansilo werd verkocht en die kreeg een nieuwe eigenaar. Toen zaten we met een groepje van vijf aan tafel en leek het ons leuk om een cadeau te schenken aan de eigenaren en dat werd een biertje. Die eigenaren waren zo blij en trots met het stukje, dus die bleven eigenlijk het biermerk ondersteunen. Vanuit daar zijn we steeds verdergegaan en zijn we redelijk gesetteld in Groningen. We zitten nu ook Jumbo landelijk, dus we zijn sinds afgelopen zomer ook in wat winkels te vinden. Dat helpt ons heel erg bij het verdienen, want dat blijven allemaal kleine marges die je draait met het bier. Dat helpt ons een beetje gezond te blijven. In deze coronatijd natuurlijk helemaal.

Jullie zijn anderhalf jaar voor Corona begonnen of niet?
Ja, ongeveer wel. In 2018 zijn we begonnen. Toen we met een groep van vijf aan tafel zaten merkten we ook dat iedereen een eigen mening had. Bijvoorbeeld over hoe de smaken tot stand komen. Geen enkele brouwerij in Nederland doet het op de manier waarop wij het doen. De smaken worden niet alleen door ons bepaald, maar ook door de fans of vrienden van We hebben dan ook al proeverijen voordat een biersmaak uitkomt. Daar kunnen mensen dan aan meedoen. In het begin waren we met een klein groepje. Toen waren we met 20 ofzo. Daarna werden het er al 50, 75 en uiteindelijk zelfs 150 en 200 mensen die meededen. Dan halen we gewoon acht bockbieren uit de supermarkt en vanuit daar ontstaat er een top 1, 2 en 3. Soms ook 4, maar dat is afhankelijk van de puntentelling die we eraan geven. Daarna gaan wij weer als groep bij elkaar zitten en gaan we kijken waarom die bieren gekozen zijn en wat voor kenmerken ze hebben. Hierna schrijven we dan de recepten. Met die recepten maken we toegankelijke bieren en tot nu toe is dat wel succesvol. Op die manier kunnen we bier brouwen dat onze doelgroep aanspreekt. Zij bepalen de smaak en beslissen mee bij het kiezen van het uiterlijk van het biertje. Waar het kan willen we ze betrekken.

Het is dus niet alleen maar dat jullie bier brouwen, maar jullie doen het eigenlijk echt samen met de community als het ware?
Ja. Dat wordt ook steeds meer. We wilden nu in januari ook nog een proeverij houden, maar dan voor een 0.5%. Maar mede door dry-january en Corona hebben we misschien besloten om dat toch op een ander moment te doen. We willen natuurlijk het liefst dat zo veel mogelijk mensen meedoen bij het bepalen van de smaken. Het lukt ons ook steeds beter om die kenmerken eruit te halen en de recepten te schrijven.

Wat cool. Zou je ook nog wat kunnen vertellen over het pand waar jullie nu inzitten? Het heet natuurlijk Graansilo, dat zit dan ook een beetje in de naam, maar even voor de mensen die er niet zijn geweest; hoe ziet het er eigenlijk uit?
Het pand is in 1870 daadwerkelijk als graansilo ontstaan. Hier vanuit Winschoten kwamen alle granen Groningen binnen en vanuit daar werd het weer verdeeld de stad in. Het mooie is ook dat ik nog een paar mensen heb gesproken die werkelijk granen hebben geleverd aan de graansilo. Dat was wel grappig. Het pand zelf leent zich niet voor het echte brouwen. De ketels passen er bijvoorbeeld niet in. We hebben nu besloten om de graansilo om te bouwen. De ideeën ontstaan ook in de bierkluis, dat is in de kelder van de graansilo zelf, en daarboven is dan een restaurant. In de bierkluis kun je met groepen bierproeven en in het restaurant kun je eten en drinken.

Zou je ook iets kunnen vertellen over het blond bier wat in ons pakket zit?
Zeker. Het blond bier is ook ontstaan door middel van een proeverij. Toen zijn er ook acht verschillende soorten blond bieren geproefd en vanuit daar hebben we het recept geschreven. In 2018 is ons blond bier ontstaan. In 2019 heb ik hem ingeschreven voor de bierwedstrijd van het bierfestival in Groningen. Daar heeft onze blond het lekkerste biertje van het festival gewonnen. Het blond bier is dan ook eigenlijk wel onze prijswinnaar en het bier waar we de grootste fanbase van hebben. Ons blond bier is onze grootste omzetmaker. Het is gewoon een vet lekker biertje. Ik zeg altijd: ‘Als je een pils drinker bent en je wil naar de speciaal bieren, dan moet je eerst ons biertje nemen.’. Dan kun je langzaam overgaan naar het echte bier.

Als mensen hem willen bestellen hebben jullie ook een webshop of niet?
Zeker, ja. We zijn aan het re-branden, vanaf februari-maart krijgen we een nieuw uiterlijk. Dat wordt echt wel gaaf. Dan zijn we weer helemaal klaar voor het komende jaar.

Dan hebben we nog twee vragen die we aan iedere brouwer stellen; wat is het beste bier dat je ooit hebt gehad?
In de categorie blond vind ik die van ons zeker de beste. Ik vind uiteindelijk ‘t Uiltje de beste IPA’s hebben. Dan maakt het niet zo heel veel uit welke, maar hun hardlopers zijn wel een beetje mijn favorieten, zeker.

Dan de allerlaatste vraag; welk bier zou je nog heel graag een keer willen brouwen?
Nou, dat gaat er komen. Hoe weet ik alleen nog niet, maar ik wil een roze biertje op de markt brengen. Die bestaan ook wel, maar ik wil hem ook wel echt roze hebben. We hebben hele toegankelijke bieren en het is ook gewoon gaaf om een roze kleur in het schap te hebben met onze bieren. Dat vind ik wel mooi. En een 0.0%. Een echte 0.0%, maar dat kost echt klauwen met geld.

Bekijk hier hun website: Brouwerij Graansilo

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 9: Het verhaal van brouwerij De Koperen Kat

Rolf over Delft: "Het was dé grootste bier brouw stad van Nederland, op een gegeven…
Flesvandeweek

WEEK 15: Het verhaal van de Blotskòps

Rob: ‘’Als je voor het eerst Blotskòps naar buiten kunt, dan trek je ‘m open!’’…
Flesvandeweek

WEEK 39: Het verhaal van Brouwerij Martinus

Martijn: “Wist je dat het moderne bierbrouwen helemaal niet duurzaam is terwijl het vroeger wel…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen