Bert: ‘’Dit bier is lekker op een mooie winteravond waarop het kraakt en doet en echt slecht weer is, het liefst lekker voor de open haard.’’

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van de fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt dit bier zo bijzonder? Deze week spraken we brouwerij De Bierbroeders:

Vertel eens over De Bierbroeders!
Ik ben Bert Buysman en samen met Lars Jautze ben ik de oprichter van de microbrouwerij De Bierbroeders. We hadden het al jaren over hoe leuk het zou zijn om ons eigen bier te brouwen en na veel praten en proeven gingen we op bezoek bij Brouwerij de Molen. Daar hebben we zoveel inspiratie uitgehaald dat we in 2012 zelf zijn gaan brouwen: wij wilden dit ook! Vanuit hier zijn we aan de slag gegaan en het eerste bier dat we maakten was absoluut niet te hachelen.

Dus wat doe je dan… je gaat het product in kaart brengen, analyseren en kijken welke processen verbeterd kunnen en moeten worden. Als je alles goed in kaart hebt kun je beslissingen gaan nemen en kijken welke alternatieven er allemaal zijn. We hebben ongeveer 15 tot 20 thuis brouwsels gemaakt, een heleboel, voordat we dachten: hiermee kunnen we verder.

En toen?

Vanaf daar dachten we: we gaan eens kijken of de 1000 liter de berg op kunnen krijgen. Op dat moment waren wij hier in Noord-Holland nagenoeg de eerste. Wij hebben de hele bier revolutie vanuit de professionele kant kunnen zien ontwikkelen. De markt wil enerzijds nieuwe bieren, maar anders ook een bekend merk zien. Vanuit daar zijn wij continue gaan zoeken wat de klant wil en wat goed verkoopt. Vanaf 2014 zijn we echt een bedrijf geworden en in 2018 ben ik gestopt met mijn toenmalige baan.

Dat je een mooi bier hebt betekent nog niet dat je in de winkel komt te liggen en met mijn achtergrond als accountmanager ben ik samenwerking op gaan zoeken. In 2019 kwam het pand waar wij nu zitten leeg te staan en kreeg ik de kans om vanuit daar allerlei bieren te gaan verkopen waar ik inmiddels mee samenwerkte. Dat ging goed, de in eerste instantie drie maanden werden verlengd en inmiddels verkopen we hier meer dan 2000 bieren. Daarnaast maken we tegenwoordig trouwens ook een Podcast: De Bierbroeders Friends. Leuk als je meer wilt weten over bier!

Hoe is de samenwerking tussen Lars en jou?
Ten eerste proberen we echt creatief te zijn. Als de hele wereld linksaf gaat gaan wij rechts en als iedereen zegt dat we iets moeten doen, doen we het vooral niet. We doen dingen die echt bij ons passen. Ik ben vooral van de creativiteit en de commerciële kant. Lars kan heel rustig een nacht nadenken over een recept en teksten. Dat maakt onze combinatie heel goed.

Kan je meer vertellen over het Taai Taai bier uit het pakket?
Wat anderen niet doen, doen wij wel en zo is eigenlijk ook ons Taai Taai bier ontstaan. We zijn echt van de trial en error en vaak pakt dat niet eens slecht uit. Een aantal jaar geleden begonnen we met het Pepernotenbier, maar dan echt gebaseerd op de ouderwetse pepernoten: die vierkante die smaken naar anijs en speculaas kruiden. Dat was echt lastig te definiëren voor mensen, omdat deze bijna niet meer worden gegeten. We hebben besloten het bier uit elkaar te trekken en zo ontstond het Kruidnotenbier en het Taai Taai bier. Waar past het bier goed bij? Eigenlijk is 5 december natuurlijk het juiste moment! Het is een echt winterbier met de herkenbare smaak van Taai Taai. Maar op een mooie winteravond, als het kraakt en doet en het is slecht weer. Het liefst bij de open haard… Ja dat is ook een heel mooi moment.

Wat is jouw persoonlijk favoriete biertje?
Dat zijn er eigenlijk verschillende! Maar dan noem ik toch even de Emelisse White Label. Voor mij is het moment van drinken ook echt van essentieel belang, dat heeft te maken met een stukje adrenaline wat telkens zorgt voor een andere smaakbeleving. Deze Emelisse White Label was de eerste white label van 16% van de tap en gezien ik een enorme Barley Wine fan ben, viel deze goed in de smaak. Maar we kregen bijvoorbeeld ook twee bieren van Brouwerij de Molen waarvan zij zeiden: wij weten eigenlijk niet wat het is, drink maar op als het lekker is of drink het niet op als het niet lekker is. Daar hebben Lars en ik ook enorm van genoten.

Bekijk hier hun Facebook: De Bierbroeders

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 48: Brouwerij Hettinga

Joyce: Op een gegeven moment kwam ik erachter dat  ik liever een ambachtelijk beroep wilde,…
Flesvandeweek

BONUS: Het verhaal van De Gooische Bubbel

Guido: "Het is een verraderlijk lekker biertje ja!" Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal…
Flesvandeweek

WEEK 35: Het verhaal van brouwerij de Hobbel

Michiel over de naam De Hobbel: “Op een gegeven moment gingen we veel hardlopen. Dat…