Jordy: ‘Kâld Kletske betekent eigenlijk ‘koud biertje’ op z’n Fries.

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij Kâld Kletske.

Zou je jezelf kunnen voorstellen? Bij wie zijn we te gast?
Ja, tuurlijk. Ik ben Jordy, merkbrouwer bij Brouwerij Dockum en ik ben verantwoordelijk voor de sales en marketing. Samen met Tim, de hoofdbrouwer, hebben we twee merken bij Brouwerij Dockum en dat zijn de Kâld Kletske en de Dutch IPA.

En hoe zijn jullie precies begonnen?
In 2014 was er een hobbybrouwer, Sytze Hoogstins, en hij werkte bij Friesland Campina. In het weekend vond hij het vooral mooi om ’s avonds laat in de garage of bij mooi weer in de tuin bier te brouwen en soms zelfs whisky te stoken. Zo ontstond Kâld Kletske en samen met Kees-Jan, eigenaar van een lokale Mitra, hebben ze de handen ineen gestoken. Kees-Jan wilde het bier namelijk wel verkopen. Dat groeide eigenlijk zo snel. Duizend liter werd tweeduizend liter en toen zaten ze zo op tienduizend liter, waarbij ze het bier natuurlijk wel uit moesten besteden.

Ondertussen gaf Sietse ook bierproeverijen en bij zo’n deze proeverij was één van onze stakeholders aanwezig. Die werd zo enthousiast van de passie van Sietse enerzijds en de kwaliteit van het bier, het verhaal en het merk anderzijds, dat hij werd getriggerd als ondernemer om de vraag te stellen aan Sietse wat nou eigenlijk zijn droom was. Dat was een eigen brouwerijtje waar je ook een hapje kunt gaan eten. Toen vroeg de ondernemer wat hem nou eigenlijk in de weg stond en of dat misschien geld was. Toen zei Sietse ‘Nee, ik heb nog een jaar te leven’. Toen werd het wel even stil. Hij heeft toen uiteindelijk met andere ondernemers besloten om de droom van Sietse waar te maken. Samen zijn ze op zoek gegaan naar een brouwerijtje en dat is een beetje uit de hand gelopen.

Het is dan ook een redelijk grote brouwerij geworden. Het is een oude houthandel waar de boomstammen lagen te drogen zeg maar. Later is het hier nog een klimhal geweest en daarna hebben wij het precies kunnen maken zoals we dat voor ogen hadden. Het is hier mooi transparant, zodat je precies zicht hebt op het brouwproces en de keuken. Sietse heeft nog met een 3D-bril door het pand mogen lopen voor zijn verjaardag en is daarna helaas een week later overleden. Op zijn sterfbed heeft hij nog aan Tim, zijn buurjongen, gevraagd of hij hoofdbrouwer wilde worden in Brouwerij Dockum. Op die manier zetten we eigenlijk de reis voort.

Op dat moment waren er zeven Kâld Kletske bieren en dat zijn er nu tien. Er zijn er dus nog drie uitgebracht waarvan er één ook echt het recept van Sietse was. Daarnaast zijn we het andere merk begonnen, want we zagen de IPA trend natuurlijk ook. Daarom zijn we de Dutch IPA begonnen. We hebben de ambitie om met de Kâld Kletske marktleider in Friesland te zijn. Daar hebben we ook een mooie campagne voor gebouwd. Met de Dutch IPA willen we landelijker en internationaal aan de weg timmeren.

Mooi verhaal. Dan even over Dockum. Is het met ‘ck’ de Friese spelling of is dat de oude spelling?
Dat heeft te maken met het oude Dockum. Vroeger waren er in Dockum negentien brouwerijen, maar daar was op een gegeven moment niks meer van over. Nu zijn er eigenlijk weer twee, waarvan wij de grootste zijn. We wilden eigenlijk wel de link leggen richting het oude Dockum met die rijke biergeschiedenis zeg maar.

Jullie doen ook veel met het Friese toerisme toch?
Klopt. We vonden ons bier op een gegeven moment een goed, toegankelijk en lokaal biertje, maar misschien nog wel wat te Dockums. Vanuit daar zijn we gaan kijken hoe we ons verhaal konden versterken voor de ondernemer die ons bier verkoopt. Hoe kunnen we hem of haar een verhaal geven? Wij geloven namelijk dat wanneer we relevantie bieden op dat niveau, ons bier daardoor ook beter zal gaan verkopen en mensen ambassadeur worden.

Jullie doen ook veel meer dan alleen bierbrouwen toch?
Ja. We hebben Brouwerij Dockum als kapstok en dat is eigenlijk de horeca. We deden eerst heel veel horeca, maar we merken dat door het succes van de events we nu bijna elke week twee of drie events als bruiloften, bedrijfsfeesten, teamuitjes etc. hebben. Toen hebben we besloten om echt volledig als eventlocatie door te gaan, waarbij we zelf natuurlijk ook events organiseren. Dat kan een oogstfeest of een Oktoberfest zijn en daar willen we ook echt op inzetten. Daarnaast hebben we natuurlijk de twee merken van bieren die elkaar gewoon ontzettend goed aanvullen.

Zijn jullie aan het uitbreiden?
Ja, absoluut. Dat komt deels door het succes van Kald Kletskte, waar we door de campagne met Visit Friesland ontzettend veel meer van zijn gaan verkopen. Aan de andere kant hebben we met de Dutch IPA vier keer de World Beer Award gewonnen, in ieder geval het zilver. Daarmee zie je dan dat dat in één keer zijn vruchten enorm afwerpt. Onze bieren worden nu ook op Malta, Curaçao en in Italië verkocht. Dat zorgt ervoor dat we nu qua capaciteit toe zijn aan de volgende stap. We gaan nu meer dan verdubbelen. We halen sowieso de 250.000 liter en met een beetje geluk zelfs de 300.000 liter.

En waar komen de namen Kald Kletskte en Dutch IPA eigenlijk vandaan?
Kald Kletskte betekent eigenlijk ‘koud biertje’ op z’n Fries. Als je hier in de dorpen komt kan het ook best zo zijn dat je iemand aan de bar hoort zeggen ‘Doe mij maar een Kald Kletskte’. Dat is eigenlijk de inspiratiebron voor Sietse destijds geweest om een Kald Kletskte te maken. Daarom is het dus ook echt wel Fries bier. De Dutch IPA is eigenlijk ook een logische. Er bestaat natuurlijk een American IPA, maar we vroegen ons af of er ook een Dutch IPA bestond. Dat was eigenlijk niet echt zo. Toen vonden we het verstandig om die maar eens vast te leggen. Daar hebben we toen een heel mooi verhaal omheen gemaakt.

Zou je ook iets kunnen vertellen over de hartjes?
Ja, we vinden dat heel veel Friese merken de Friese vlag heel erg gebruiken in de branding en we hebben juist gekozen voor een heel subtiel hartje. Deze zit precies op de plek waar de schuimkraag eigenlijk ook zou moeten beginnen. Daarom noemen we het ‘gewoon speciaalbier’, omdat we het heel belangrijk vinden om een goede balans erin te hebben, waardoor er een goede doordrinkbaarheid gecreëerd wordt. Daardoor komt er ook een hogere op het bier, waardoor mensen ook nog een biertje willen bestellen of zelfs een derde. Of misschien wel een doosje halen.

Zou je de IPA kunnen omschrijven?
Ja, het is een echte IPA die is gestookt op een Belgische bierschol. Dat is dus een verschil met de Amerikaanse IPA’s. Het is een toegankelijk biertje, hij is mooi in balans en hij heeft ook echt de goede hoppigheid.

En zou je de herfstbok kunnen introduceren?
Wat onze herfstbokken onderscheidt is dat hij wat minder zoet is. De meeste herfstbokken zijn namelijk vrij zoet. Hij heeft wel de tonen van karamel en heeft mooie licht gebrande mout. Hij is doordrinkbaar maar niet te zoet.

Wat maakt een herfstbok nou een herfstbock?
Het is natuurlijk een type bier met een smaak en een profiel waar het aan zou moeten voldoen. Aan de andere kant zie je dat het nu ook heel breed getrokken wordt met de verschillende soorten bocken. Het herkenbare aan zo’n bock is natuurlijk enerzijds de kleur, de licht gebrande mout die ervoor wordt gebruikt, de zoete of lichtzoete smaak en is het uiteindelijk gewoon het gevoel van de donkere maanden die met dit bier komt. Ik denk ook daarom dat dit bier het in dit soort landen goed doet.

Dan hebben we nog twee vragen die we eigenlijk aan iedereen stellen. Wat is een bier dat jullie nog heel graag een keer zouden willen brouwen?
Ik zit echt wel te springen om twee bieren eigenlijk. Enerzijds de Imperial Stout, dat is namelijk wel iets dat ik heel gaaf vind om te doen. Anderzijds de NEIPA die eraan komt, de Dutch IPA. Dat is gewoon een heel fijn biertje denk ik. Ik heb natuurlijk al mogen proeven, dus ik ben een beetje bevooroordeeld, maar ik kan niet wachten om dat kunnen wegzetten.

Gaaf. En wat is het beste biertje dat je ooit hebt gedronken?
Dat is een lastige. Dat heeft ook met beleving te maken. Het gekke is, ik heb ooit een pilsje mogen drinken op de Champs de Lycée, maar die kostte me €24,- voor één glas. Daar heb ik twee uur over gedaan, omdat ik er heerlijk van zat te genieten. Daarom vond ik hem heel lekker.

Als ik kijk naar goede bieren dan vind ik zelf Mikkeller wel echt hele goede bieren hebben. Dus niet specifiek één bepaald bier, maar wel qua brouwerijen vind ik die erg goed. Van ons eigen assortiment drink ik heel veel de Lemons voor Lunch. Die is eigenlijk heel mooi ontstaan door een collab die we samen met ’t Uiltje hebben gedaan. Dat hebben we gedaan voor Untappd, voor het jubileum. Die hebben we nog iets aangepast nadertijd. Daar hebben we zo veel goede feedback op gehad dat we met dat recept verder zijn gaan ontwikkelen en hem onder ons eigen merk hebben neergezet.

Bekijk hier hun website: Brouwerij Kâld Kletske

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 38: Het verhaal van brouwerij De Kluys

Frenk: ‘’We zijn nu in Neerlangel, een heel klein gehucht met de meeste brouwerijen per…
Flesvandeweek

WEEK 4: Het verhaal van brouwerij 3 vrouwen

Robert: “Er komen soms ook spontaan mensen aan de deur, die hebben dan gelezen dat…
Flesvandeweek

WEEK 28: Het verhaal van Brouwerij Rigters

Cas: ‘Nu kunnen we ons verheerlijken aan lekker bier én iets teruggeven aan iedereen die…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen