Alex: “Normaal gesproken heeft men vier, vijf of zes biertjes, maar wij hebben er dan een stuk of 27”.

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we Brouwerij ‘T Wapen

Zou je misschien kunnen beginnen met jezelf voor te stellen?
Mijn naam is Alex de Vries. Ik ben net 45 geworden en we zijn in 2018 begonnen met Stadsbrouwerij Assen. Het eerste biertje was in samenwerking met de Albert Heijn op de hoek. Op verzoek van de Albert Heijn hebben we dat biertje bedacht. Eigenlijk zijn we vanaf daar naar andere supermarkten uit gaan breiden. Ook wat slijters, maar die zijn later afgevallen. Slijters en supermarkten gaan namelijk niet zo goed samen. We hebben eigenlijk van de nood een deugt gemaakt en besloten om met de supermarkten het concept uit te bouwen. Hier in Drenthe heb je een aantal hele goede brouwers die een diepte-assortiment hebben, maar wij hebben voor de breedte gekozen. Normaal gesproken heeft men vier, vijf of zes biertjes, maar wij hebben er dan een stuk of 27. Daarvan zijn er 15 tot 20 het hele jaar door beschikbaar.

Om even wat verwarring uit de weg te helpen; jullie zijn stadbrouwerij Assen, maar jullie heten ook Brouwerij T Wapen?
Mijn bedrijf heet eigenlijk de Vries Food Company. Het is eigenlijk een groothandel voor distributie van producten naar supermarkten. Uiteindelijk is daar alleen maar bier van overgebleven. We hebben toen met Albert Heijn dat Drentse merk gelanceerd. Op een gegeven moment moest daar een merknaam voor komen. We hadden Stadsbrouwerij Assen toen nog niet bedacht, dus toen hadden we er ’T Wapen’ van gemaakt, als in het wapen van Drenthe. Ook een beetje met de gedachte dat er een aantal cafés zijn in dorpen die ‘het Wapen’ heten en dat je daar dan wat makkelijker ook misschien het huisbier kunt worden. Achteraf een beetje kort door de bocht. Het heeft ons eigenlijk meer geschaad dan gebaat. Later hebben we er toen ‘Stadsbrouwerij Assen’ van gemaakt en zijn we ook bieren voor de horeca gaan brouwen. Dat is een beetje de achtergrond van die splitsing die we uiteindelijk gemaakt hebben.

En wat maakt jullie bier speciaal? Wat maakt het anders dan andere speciaal-bieren?
We proberen het zo laagdrempelig mogelijk te houden. Ik denk met name ook de breedte van het assortiment. Het speciaal-bier in Nederland is een beetje een experiment geworden. Elke vrijdag staan de mensen voor het schap en denkt men; ‘Wat voor lekkers zullen we nu eens meenemen?’. Er zijn dan ook mensen die al duizenden bieren hebben geproefd en af en toe moet daar weer wat nieuws bij komen. Daar hebben we eigenlijk een beetje op ingespeeld door het op de markt brengen van heel veel verschillende varianten. Er zijn zelfs bepaalde bieren in ons assortiment die ik zelf helemaal niet lekker vindt, dus wat dat betreft is smaak ook voor mij heel persoonlijk. We brouwen ze wel, want wat ik daar nou van vind is niet zo belangrijk.

Dat is wel interessant, want je hoort niet vaak van brouwers dat ze bier brouwen dat ze zelf niet lekker vinden.
Nee. Dat is misschien ook de reden waarom mensen vaak maar een paar varianten hebben die ze brouwen. Ik vond dat altijd wel leuk, met slijters met name, om te zien wat zij dan van het bier vonden. Dat zijn toch de experts. Als ze dan iets niet goed vonden dacht ik altijd ‘stel je niet aan’, omdat er dan heel wetenschappelijk over werd gedaan. Ik vind het allemaal een beetje betrekkelijk. Het is volgens mij toch echt een kwestie van smaak. We kijken echt wel naar meningen en smaken van mensen, maar het is voor ons niet heilig.

Dan de Koningstripel zelf, dat is het bier dat bij ons in het pakket zat. Kun je daar iets over vertellen?
De Koningstripel is eigenlijk een bier dat we ooit als een special hebben gebrouwen voor Koningsdag. Dat staat ook op het etiket. Het is een speciaal recept, alleen was er daarna nog steeds zoveel vraag naar. Er waren zelfs mensen die ons daarover e-mails stuurden en de voicemail inspraken. Toen dacht ik: ‘Zullen we dan toch maar nog een keer een batch tussendoor brouwen?’. En sindsdien was dat ‘doe er nog maar een en doe er nog maar een’. Uiteindelijk is dat dus verworteld tot een special die vast in ons assortiment zit.

Wat leuk. En wat is het voor bier? Hoe smaakt het?
Onze allereerste tripel was een Mangotripel. Toen zijn we naar een wat kruidigere overgestapt en toen wilden we weer naar iets fruitigs toe. Dat is ook een beetje het karakter waar we naar op zoek waren bij de Koningstripel.

Dan hebben we nog twee vragen die we aan alle brouwers stellen; wat is het allerbeste speciaal-bier ooit?
Ik heb vroeger op Bali gewerkt voor Starbeer. Dat is een brouwerij in Indonesië. Die maakten een Mangotripel. Daar hebben we onze Mangotripel ook door laten inspireren. Dus dat vond ik eigenlijk de beste, de Star Mango Tripel. Ik heb een keer een flesje mee kunnen nemen, maar die smaak hebben we niet kunnen reverse engineren. Misschien is het ook wel de setting hoor. Dat je in Bali bent, dat de zon schijnt en dat het daardoor wat anders smaakt.

En wat is een bier dat jullie nog heel graag een keer zouden willen brouwen?
Onze Radler is niet gelukt dit jaar. Dus eigenlijk een alcoholvrij bier. Dat is heel moeilijk om te maken. We zijn eigenlijk op zoek om dat toch goed te krijgen.

Bekijk hier hun website: Brouwerij ‘T Wapen

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 37: Het verhaal van Brouwerij Graansilo

Frits: "Geen enkele brouwerij in Nederland doet het op de manier waarop wij het doen".…
Flesvandeweek

WEEK 19: Het verhaal van Brouwerij de Brouwkamer

Jiek: ‘’Wat vooral leuk is aan deze competities is dat je rapporten krijgt met feedback’’…
Flesvandeweek

WEEK 21: Het verhaal van Brouwerij Swarte Os

Paul: ‘’De 6, 8 en 10 is eigenlijk niks meer en niks minder dan het…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen