Rauw Brouwers: ‘’Letterlijk en figuurlijk ongefilterd‘’

Centraal in onze blog: wekelijks een verhaal over de brouwer van De fles van de week. Wie maakt dit bier en wat maakt deze fles nou zo bijzonder? Deze week spraken we met brouwerij Rauw Brouwers.

Met wie hebben wij het genoegen?

Ik ben Hein Teurlings en naast mij zit Jeroen Haselager, we zijn met vier vrienden Rauw Brouwers begonnen, maar hebben er allemaal nog een baan naast. In de zomer van 2017 begonnen we met brouwen, met zo’n standaard HEMA-pakketje. We vonden dat zo vet en hebben die eerste keer volgens mij wel drie keer zoveel gedronken als dat we gebrouwen hadden! Het was zo’n toffe hobby, dat we helemaal verkocht waren. Binnen no-time waren we iedere vier weken aan het brouwen. 

Jeroen: Het was wel mooi, want die eerste keer hadden we ons best wel vergist in de hoeveelheid werk. We dachten, dat doen we wel in een avondje, maar we zijn tot half twee bezig geweest terwijl we de volgende dag gewoon weer moesten werken. Vanaf dat moment hebben we afgesproken iedere laatste zaterdag van de maand te gaan brouwen met elkaar en hebben we geïnvesteerd in grotere apparatuur. We waren zo enthousiast dat we er helemaal in zijn gedoken; diverse bierbrouw forums en boeken werden gelezen. Alles om ons bier te verbeteren.

Hadden jullie in het begin al direct veel bieren?
Jeroen: Onze eerste gedachte was iedere keer een ander bier maken. Dat heeft ook tot hele creatieve mislukkingen geleid. Bijvoorbeeld een Weizen met speculaas erin die we Pinterklaas hadden genoemd. Of een herfstbok die totaal mislukte door teveel koolzuur die we daarom maar Slock (Sparkling Bock) noemden.

Om écht beter te worden is het verstandiger één biertype te brouwen en kleine veranderingen door te voeren, zodat je leert over het effect van al je handelingen en ingrediënten op de smaak. We zijn toen een Weizen gaan perfectioneren. 

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Jeroen: Dat is wel grappig, onze vrouwen kennen elkaar uit de studententijd van dispuut Conserva uit Tilburg. Op de vele borrels en later ook skireizen kom je elkaar dan regelmatig tegen en dat klikte. We hielden ook wel van een (speciaal)biertje.

Hein: Ik had een bierbrouw pakket gekregen en nodigde de rest uit. We zien elkaar nu vaker dan de vrouwen elkaar zien. Een paar jaar geleden baalden ze daar best wel van en zijn als een soort van wraak limoncello gaan maken! Dat was geen succes maar wel hilarisch.

Hoe is de naam Rauw Brouwers tot stand gekomen?
Jeroen: In eerste instantie hadden we een andere naam bedacht toen het nog gewoon huis-tuin-en-keuken brouwen was. Vanwege de dispuutsnaam (Conserva) hadden we de geuzennaam Conserbro’s.

Toen we commercieel wilden gaan brouwen en naar de KVK stapten hebben we een brainstorm avond gehad en is de naam Rauw Brouwers er uit gerold.

Hein: Een geniale en creatieve avond met flips, post-its en uiteraard bier. Daar is niet alleen de naam, maar ook de gedachte er achter tot stand gekomen. Waar wil je als merk en als bier voor staan en hoe willen we dat uitdragen.

Hoelang bestaat de brouwerij al?
Jeroen: Sinds december 2019, officieel. Maar we houden 2017 aan als de échte oprichting. Hein en zijn vrouw Anne woonden de eerste jaren in onze brouwerij. Of beter gezegd, wij brouwden in hun keuken. Dat was natuurlijk niet lang houdbaar, maar we hebben het toch nog een lange tijd weten te rekken.

Een grappig verhaal is dat we speciaal voor Gay Pride een bier hebben gemaakt genaamd Flikker Hop en de opbrengst hebben we toen gebruikt voor een massage bon voor Anne. Er waren namelijk in de loop de jaren wel eens wat ongelukjes gebeurt in de keuken en berging.

Hein: We hebben na de keuken in twee verschillende garageboxen gebrouwen voordat we naar de loods op de NDSM-werf zijn gegaan waar we nu zitten. In de tweede garagebox hadden we zo veel bieren gemaakt, dat we besloten voor vrienden en familie een proeverij in het Oosterpark in Amsterdam te organiseren. Iedereen mocht alles drinken en door middel van een proefformulier kon iedereen laten weten welk bier zij het lekkerst vonden. De winnaar; onze Weizen zijn we commercieel gaan brouwen bij onze eerste huurbrouwer Erik. Die 500 liter was al helemaal verkocht voordat de batch af was. Dat smaakte naar meer: nog een batch, een nieuw bier, 1000 liter en 2000 liter batches.

Jeroen: Gemiddeld brouwen we nu 1 à 2 keer per maand. 

Dat is allemaal snel gegaan!
Jeroen: Ja, dat is echt heel snel gegaan. Afgelopen dinsdag is gewoon ons vierde bier op blik gegaan. En we hebben niet lang geleden ook nog een collab gedaan met andere brouwers. 

Hoe werkt zo’n collab?
Jeroen: Via Instagram kwamen wij in contact met Bierverbond en Friekens. In eerste instantie hadden Bierverbond en Friekens het over een overeenkomstige naam van één van hun bieren. Toen wij ons er mee gingen bemoeien, bleek dat wij allemaal een achtergrond hebben in de wijk Kadoelen. Dat was een mooie reden om met elkaar af te spreken en gezamenlijk de Kadoeler, een rokerige Amber Ale, te brouwen. 

Pas als je gaat samenwerken kom je er echt achter hoe de andere brouwerijen werken. We hebben er best veel aan gehad om van elkaar te leren en we zaten allemaal in andere fases van ons bedrijf. Sowieso is de wereld van brouwers onderling heel collegiaal. Dat is echt heel cool! De speciaal bierdrinker wil steeds wat anders, dus de markt is groot genoeg. 

Hoe komen de namen van de bieren tot stand?
Jeroen: We kiezen namen die blijven hangen en waarvan je moet  lachen. Op het randje, of er net over. We hadden laatst een slijterij die twee van onze bieren niet in zijn assortiment wilde, omdat hij de namen en etiketten aanstootgevend vond. We waren er wel verbaasd over! 

Hein: Sommige vinden ze echt niet kunnen, andere vinden ze juist grappig! Die gniffel of grinnik die je krijgt als je onze naam ziet is waar we voor gaan. Lomp, maar altijd met een knipoog.

Hoe komt het etiket tot stand?
Jeroen: We wilden graag met silhouetten werken en dat rauwe terug laten komen. Het is ook heel herkenbaar!
Hein: het ontwerp doe ik. Dat is iets wat ik al vanaf jongs af aan mezelf heb aangeleerd.

De Weisguy, kun je hier iets over vertellen?
Jeroen: Deze heeft dus de proeverij gewonnen! Het bier is later nog wel wat gefinetuned, zeker toen we op grote schaal gingen brouwen, dan ga je een klein beetje aanpassen. Het bijzondere aan dit bier is dat we niet een traditionele weizen hop hebben gebruikt, maar een Amerikaanse hop. Daar hebben we sinaasappelschil aan toegevoegd en dat maakt hem net ietsjes zoeter. We hebben hem Weizen genoemd, maar eigenlijk kan die niet echt in een hokje. Het is een soort kruising tussen een Weizen en een Witbier, daardoor is die super fris, beetje zoet en heel doordrinkbaar. 

Bekijk hier hun website: Rauw Brouwers

Lees ook:

Flesvandeweek

WEEK 31: Het verhaal van de IPA

Roland over zijn India Pale Ale (IPA): “Maar dit is dus een old skool IPA,…
Flesvandeweek

WEEK 32: Het verhaal van Brouwerij Vandeoirsprong

Ons dubbel bier onderscheid zich van andere dubbel bieren dankzij de perfecte balans tussen zoet…
Flesvandeweek

WEEK 16: Het verhaal van brouwerij Bliksem

Marijn: ‘’Als je een dikke klassieke duitse Weizen verwacht dan heb je pech.’’ Centraal in…

Aanmelden voor het Flesvandeweek pakket!

Iedere maand of éénmalig?

Bestellen

Blijf op de hoogte van onze nieuwste verhalen